Az első Savaria Nemzetközi Táncversenyt 1966-ban rendezték meg, s azóta a táncsport legjobb versenyzői minden évben szigorú szakmai zsűri előtt mutatják be latin, illetve standard táncokból szerzett tudásukat, felkészültségüket. A rendezvény négy évtizedes múltja méltán vívta ki a szakmai körök elismerését, s tette Szombathelyt nemzetközi szinten elismertté, a tánc fővárosává. Ezt igazolja a város pezsgő táncélete is: Szombathelyen a tánckultúrára nevelés már óvodás korban kezdődik. A tüzes ritmusoknak, a táncosok közötti tökéletes összhangnak, gyönyörű táncruháknak és kecses mozdulatoknak köszönhetően a nagyobb befogadóképességű helyszín ellenére is mindig teltház előtt zajlik a rendezvény.
Az ország legrégibb hagyományokkal rendelkező táncversenye 2010. június 12-én és 13-án kerül ismét megrendezésre. Az 45. Savaria Nemzetközi Táncverseny keretében IDSF Latin Európa Kupa, továbbá IDSF Ifjúsági Open Latin, IDSF Senior I. Open Standard, IDSF Senior II. Open Standard, IDSF Junior II. Open Latin és IDSF International Open Latin versenyeken mutathatják meg tudásukat a táncosok.
Flamenco
Amit most klasszikus balettnek nevezünk, annak bölcsője a XVII.sz.-i francia királyi udvar volt. A táncművészet ezen ága XIV.Lajos (v. ahogyan kortársai emlegetik:a ?Napkirály, v. Táncos-király) uralkodása alatt érte el virágkorát. Az itáliai táncmesterek ezidőben nagymértékben hozzájárultak a tánc szókincséhez. Nagy befolyással bírt pl.az akkor divatossá váló, helyi néptáncokból kölcsönzött ?battería?(kis ütések) de náluk sokkal gyakrabban díszítették vele koreográfiáikat. Ugyan a történelemkönyvek ritkán utalnak a spanyol hatásra, mégis el kell fogadnunk, hogy nem kis szerepe van a klasszikus balett mai formájának kialakulásában: az andalúz ?sevillanas?és a baszk?jota?lépéseit látjuk megjelenni az északi területek udvari táncaiban is. Ahogy a balett kilépett a királyi udvarokból, és szélesebb néprétegek számára is elérhetővé vált, a spanyol táncok bája vonzotta a legnagyobb közönséget a színházakba. A klasszikus balett fejlődése a XIX. Sz-ban párhuzamosan zajlott a spanyol tánc iránti vonzalom növekedésével. Ennek eredményeképp Pétervárott 1847-ben a híres Merinszky színházban, Marius Petipa Paquita-jának egész második felvonását kasztanyett hangja kíséri. Ezt követte 1855-ben a következő balettje:Csillag Granadából. Petipa másik darabja: a Zoraiya, a mór nő Spanyolországban, sajnos nem maradt életben, gyakorlatilag nincs a világon olyan színpad, mely ne játszotta volna 1871-ben alkotott, azóta klasszikussá vált?Don Quijote-jét. Ez a balett, mely Cervantes csodálatos világát dicséri, talán sokkal inkább utal koreográfiai nyelvében a spanyol táncra, mint ezidőtájt bármely más mű. Tudatában vagyunk a spanyol festők és iskoláik kortárs művészekre és színpadterveikre gyakorolt hatásának. Ugyanígy kortárs koreográfusok is nagy vonzást éreztek az ibériai kultúra és zenei világ egyedi ritmusa iránt. Jó példa erre Leonyid Massine 1919-ben alkotott koreográfiája: a ?Háromszögletű kalap, v. a kevésbé ismert, de ugyanúgy említésreméltó kiváló orosz koreográfus: Csabukin Laurencia?c. darabjának 3. Felvonása. A spanyol tánc igen összetett stílusait alapvetően négy csoportba oszthatjuk: folclórico?(a kül. Megyék, tartományok néptáncai), escuela bolera?(XVIII. Sz.-i klasszikus), baile andaluz?(andalúz néptánc) és flamenco. A stílusokat meghatározó mozdulatok karakterét a földrajzi környezet, a társadalmi-, és öltözködési szokások alakították ki. A folclórico - gyűjtőnév alá tartozó táncok az Ibériai fsz. Mind az 53 tartományának táncait magukba foglalják(ide tartoznak a helyi szokások is, melyek ritkán láthatók hazájukon kívül).Ezek a táncok görög, kelta, föníciai és mór eredetükhöz híven, bőven alkalmaznak idegen lépéseket, mintákat, módszereket és segédeszközöket(mint pl. facipő vizeskorsó, virágívek, koszorúk, májusfa, gólyaláb, kard, sál, kendő, kasztanyett, legyező...) Manapság az escuela bolera mondhatja magáénak a XIX.század táncainak akadémikus kifinomultságát. Eleganciája-melyet a mai napig megőrzött-adta és adja fő jellemvonását ennek a balett-szerű stílusnak. Puha talpú balettcipőben (zapatillas) táncolták, karakterét pedig a kortárs francia és itáliai táncmesterektől kapta. Technikai alapját a klasszikus balett képezte. Jellemző rá a kifordított lábtartás, nehezen kivitelezhető, ugrott lépések, pompázatos karmunka és a kasztanyett (palillo v. castanuela használata. Ezek a fizikai és koordinációs követelmények következetes és rendszeres tréninget igényeltek. Az andalúz táncstílus (baile andaluz) az, amit az emberek a spanyol tánccal azonosítanak. Az andalúzok saját táncukat kecsesnek és vidámnak tartják. Ezen táncok karakterét a férfitáncos büszkén kidomborított mellkasa és a női táncos hátrahomorított tartása, folyékony, érzéki karmozdulatai adják. Bizonyos spanyol táncokat (malaguenas segidillas, fandangos, el vito, panaderas, farruca) az elismert nagymesterek és koreográfusok sok éven keresztül andalúz stílusban fogalmazták újra és tették láthatóvá, majd híressé a világ más tájain. A fenti stílusokkal ellentétben a flamenco a vidámság zajos kifejezésével (jaleo), énekkel (cante), ritmikus tapssal (palmas), mely sokszor a közönséget is bevonja az előadásba, magas feszültséggel és dinamikával van tele. Erős keleti és mór hatással bír. A flamenco-t, mint szólótáncot alapvetően négy különböző módon táncolják: melankolikusan (baile grande), tragikusan (baile jondo), kissé visszafogottan (baile intermedio) és egyfajta gondtalan vidámsággal (baile chico). Nyíltsága, tempója és drámai kifejező ereje miatt a flamenco a legtöbb néző számára befogadható, érthető és elérhető? stílus. Ezek a tulajdonságai teszik oly izgalmassá és vonzóvá a színházak és a szórakoztató ipar számára. Sok változáson ment keresztül ez a táncforma, hogy mostanság a különböző produkciókba és balettekbe lépve, egész balettkart használva teremtsen új színházi stílust, melyet baile teatral-nak, v. mixto teatral-nak hívnak. A tánc karaktere a hozzá tartozó zene által is meghatározható. A hangszereknek a dudától(gaitas) a triangulumon (triangulo) keresztül a csörgődobon (panderetas) át, a kasztanyettig (palillos, v. castanuelas) és gitárig terjedően, igen széles skáláját használják. A négy stílus meghatározása, elemzése igen nehéz feladat, mivel az általánosan elterjedt tanítási módszer csak kevés szakkifejezést alkalmaz a gyakorlatban. A XVIII-XIX.sz.-i spanyol-tánc lexikonok rengeteg ilyen kifejezést említenek, melyek azóta sajnos már kikerültek a használatból. Írásos dokumentumokat és a mai tanítókkal való beszélgetéseket kombinálva vált csak lehetővé, hogy sok terminus technikus-t újraélesszünk. Flamenco azoknak az embereknek az életmódja, akik kiéneklik, kitáncolják örömüket, s bánatukat. ?A flamenco, a spanyol táncok legnépszerűbb formája, melyet kizárólag lépések tanulása és másolása útján nem lehet értékelni(!).
Figura katalógus(standard)
Angol keringő
E - D osztály :
1. Natural Turn 2. Reverse Turn 3. Closed Change 4. Outside Change 5. Natural Spin Turn 6. Hesitation Change 7. Reverse Corte 8. Double Reverse Spin 9. The Whisk 10. The Back Whisk 11. The Chasse from PP 12. The Progressive Chasse to Right 13. Open Impetus 14. Open Telemark, The Telemark (Closed Telemark) 15. Outside Spin 16. Drag Hesitation 17. Backward Lock 18. The Weawe from PP 19. The Weawe 20. The Turning Lock 21. Foxtrot Natural Turn
C osztály :
22. Natural Twist Turn 23. Open Telemark, Natural Turn to Outside Swiwel 24. Natural Zig Zag from PP 25. Natural Hover Telemark 26. Double Reverse Spin 27. Fallaway Whisk 28. Contra Check 29. Pivot to Right (just right after Contra Check !)
Tango
E - D osztály :
1. Walk to Left Foot, Right Foot 2. Progressive Side Step, Progressive Side Step Reverse Turn 3. Progressive Link 4. Closed Promenade 5. Open Promenade 6. Back Open Promenade 7. Back Corte 8. Rock Turn 9. Rock Back on Right Foot and Left Foot 10. Natural Promenade Turn 11. Natural Twist Turn 12. Fallaway Promenade 13. The Chase 14. Brush Tap 15. Four Step (with Extra Slow too) 16. Open Reverse Turn, Lady Outside or in Line, with Closed or Open Finish 17. Promenade Link 18. Outside Swivel
C osztály :
19. Four Step Change 20. Fallaway Four Step 21. Basic Reverse Turn 22. Fallaway Reverse Turn and Slip Pivot 23. The Oversway
Bécsi keringő
1. Natural Turn 2. Reverse Turn 3. Change from Right to Left 5. Change form Left to Right
Slow fox
D osztály :
1. Feather Step
2. Three Step 3. Natural Turn 4. Reverse Turn 5. Change of Direction 6. Reverse Wave 7. Impetus Turn 8. Open Impetus Turn 9. The Weave 10. The Weave from PP 11. The Natural Weave 12. Hover Cross 13. Curved Feather to Back Feather 14. Natural Telemark 15. The Top Spin 16. Hover Feather 17. Hover Telemark 18. Open Telemark, Open Telemark with a Feather Ending 19. The Whisk
C osztály :
20. Natural Twist Turn 21. Open Telemark, Natural Turn to Outside Swivel 22. The Telemark 23. Fallaway Reverse and Slip Pivot 24. Natural Zig Zag from PP 25. Natural Hover Telemark 26. Double Reverse Spin 27. Fallaway Whisk 28. Contra Check 29. Pivot to Right (Just right after Contra Check !)
Quickstep
C osztály :
20. Natural Twist Turn 21. Open Telemark, Natural Turn to Outside Swivel 22. The Telemark 23. Fallaway Reverse and Slip Pivot 24. Natural Zig Zag from PP 25. Natural Hover Telemark 26. Double Reverse Spin 27. Fallaway Whisk 28. Contra Check 29. Pivot to Right (Just right after Contra Check !)
C osztály :
16. The Zig-Zag 17. Cross Chasse 18. Change of Direction 19. Cross Swivel 20. Fish Trail 21. Running Right Turn 22. Six Quick Turn 23. The Hover Corte 24. Rumba Cross 25. Tipsy 26. Wing 27. The Whisk 28. Foxtrot Natural Turn 29. The Top Spin 30. Curving Feather Step 31. Side Lock from PP 32. Outside Swivel 33. The Telemark 34. Open Telemark 35. Impetus 36. Open Impetus 37. Outside Spin 38. Runing Finish 39. Reverse Pivot
|